Bedrijfskleding in de zorg

Zorginstellingen die bedrijfskleding willen afschaffen geven als argument: ‘Het zijn bewoners, geen patiënten.’ Bedrijfskleding zou ‘te ziekenhuisachtig’, ‘te afstandelijk’ zijn en personeel in casual kleding veel ‘huiselijker’. Krimpende budgetten in combinatie met een groeiende vraag vormen voor zorginstellingen een extra motivatie bedrijfskleding af te schaffen. Daarmee verlies je, als professionele dienstverlener, aan autoriteit en worden de kwaliteiten van het personeel minder zichtbaar.

Een medewerkster met ongeschoren benen en oksels in een te krap zomerjurkje of een medewerker met bouwvakkers decolleté boven een stone washed jeans. Het is niet beeld dat je bij mensen op hun netvlies wilt hebben als zij de naam van de organisatie horen. Kinderen die samen met hun oudere vader en/of moeder een zorginstelling bezoeken op zoek naar een geschikte woonplek, worden hierdoor afgeschrikt. Personeel in vrijetijdskleding wekt de indruk hun werk niet al te serieus te nemen.

Bedrijfskleding onderstreept een professionele uitstraling, de kwaliteit van de zorg en is het resultaat van een duidelijk beleid. Bedrijfskleding met een goede pasvorm en in lijn met de huisstijl, levert een belangrijke bijdrage aan de positionering en het onderscheidend vermogen van de zorginstelling in een sterk concurrerende markt. Het vergroot de geloofwaardigheid als organisatie die zijn verantwoordelijkheid neemt en vertrouwen schept. De medewerkers vormen primair het kapitaal en de toegevoegde waarde van een zorgorganisatie. Als die niet meer herkenbaar zijn in de organisatie, dan worden hun kwaliteiten ook niet onderkend.

Waardering voor het personeel

Verzorgde bedrijfskleding is ook een blijk van waardering voor het personeel. Hiermee geeft de werkgever aan het belangrijk te vinden om te investeren in een representatief voorkomen. Voor zo’n werkgever zet je graag een stapje extra. Een goede herkenbaarheid is niet alleen handig voor bewoners en bezoekers als zij iets willen vragen of zeggen, maar ook de medewerkers zelf krijgen hierdoor de waardering die zij verdienen. In een groeiende markt zoals de ouderenzorg, is toegewijd personeel schaars.  Voor sollicitanten die keuze hebben uit verschillende werkgevers, kan een verzorgd uiterlijk en een professionele uitstraling doorslaggevend zijn.

Puntje praktisch

Bedrijfskleding heeft ook praktische voordelen. Stoffen van bedrijfskleding zijn meestal duurzamer en slijtvaster, pillen minder snel en kunnen op hoge temperaturen worden gewassen. Daardoor is de kleding ook hygiënischer in het gebruik. Bacteriën, waaronder bijvoorbeeld de MRSA-bacterie overleven meestal niet in een was van zestig of negentig graden. Het MRSA-draaiboek in de openbare gezondheidszorg, evenals de richtlijn voor bestrijding infectieziekten van het RIVM geven aan dat thermische desinfectie van textiel onontbeerlijk is in de strijd tegen bacteriën. Modische casual kleding heeft tegenwoordig een wasvoorschrift van dertig graden of hooguit veertig graden. Onvoldoende dus in de strijd tegen bacteriën.

Zorginstellingen die bedrijfskleding te afstandelijk of te ziekenhuisachtig vinden, adviseer ik gewoon eens kritisch kijken naar het ontwerp. Er zijn tal van ontwerpen mogelijk met detailleringen die de zichtbaarheid in de organisatie waarborgen, maar tegelijkertijd tegemoet komen aan een meer warme, persoonlijke uitstraling.