Een goede, consistente pasvorm is je grootste kapitaal

Met een goede, consistente pasvorm bouw je een trouwe fanbase op. Een steady pasvorm is één van de belangrijkste redenen voor herhaalaankopen. Zeker bij online shoppen. Ontwikkel een merk-gerelateerde fit waarop de drager op kan vertrouwen en houdt vooral de patronen in eigen beheer. Niet allemaal tegelijk natuurlijk, want ik leef van slechte voorbeelden.

En het gebeurt vaak. Een kledingmerk dat in China produceert en met een t-shirt aankomt en zegt: “Dit wil ik hebben, maak het maar na”. Het bestaande kledingstuk wordt uit elkaar gehaald en netjes na geknipt. Maar dit is nog maar één maat! Waarin ook eventuele fouten van de vorige producent zijn meegenomen. Vanuit deze basismaat moeten ze vergroten en verkleinen? Maar hoe? Welke maattabel gebruiken ze? Want wat perfect past bij een Chinees, is voor een Fries een driekwart mouwtje en hoog water. In Azië is een A-coupe in een damesblouse standaard, maar met de B-coupe in Europa is de blouse voor te kort en achter te lang. En het is al moeilijk genoeg om een goede coupe of snit van een damesblouse te vangen in een measurement chart. Laat staan zonder! Ook al komen de maten uit de size specs exact overeen met het betreffende kledingstuk, de pasvorm kan toch heel anders zijn. Alleen met de juiste patronen op basis van diepgaand technische inzicht, komt dat goed. Het is altijd sneller, beter en goedkoper om het in één keer goed te doen, dan dat je achteraf de oorzaak van pasvormproblemen moet opsporen, vaststellen en herstellen.

Onafhankelijk, flexibel en vrij

Met patronen in eigen beheer kun je snel, grote aantallen met consistent goede pasvorm produceren. Je bent onafhankelijk van de producent die de patronen vaak niet wil afgeven. Blijft flexibel en bent vrij om te wisselen van confectieproducent. Dat is zeker belangrijk bij bedrijfskleding waar contracten met leveranciers aflopen en nieuwe aanbestedingstrajecten worden uitgezet. Dan is er de kans dat de opdracht wordt gegund aan een andere leverancier, maar het kledingpakket blijft hetzelfde, net als de pasvorm. En honderden medewerkers opnieuw doorpassen, na gunning van een kledingcontract aan een nieuwe producent, is ook een kostbaar verhaal.

Voor een goede pasvorm werk ik met mens maattabellen, want elke leeftijd, gender, beroepsgroep en nationaliteit heeft specifieke lichaamskenmerken die ook nog eens veranderen in de tijd. De pasvorm is je grootste kapitaal. Daar worden de kosten op bespaard, die bepaalt het draagcomfort, maakt dragers blij en zorgt voor herhaalaankopen en betere productiviteit als het gaat om bedrijfskleding.